Met de nieuwe wet op de genotsmiddelen gaat een kwart van de omzet van tabakswinkels in rook op. De rookwaren moeten achter een deurtje en er komt een reclameverbod. Maar het tempo van de overheid kunnen veel ondernemers niet bijbenen. Een petitie moet hen daarbij helpen.
Neem Peter van Walsem van Primera uit Veenendaal. Het aanbod in zijn winkel in het zuiden van de stad bestaat voor 20 procent uit rookwaren: sigaretten, shag, sigaren en de elektronische sigaret. Alle rookproducten moeten volgens de nieuwe wet uit het zicht om de klant maar niet in de verleiding te brengen. Het betekent dat Van Walsem zijn onderneming moet verbouwen, want een wand met kasten achter de toonbank toont niet. ,,Ik sta achter het idee van een rookvrije generatie in 2040, maar om daarmee volgend jaar al te starten is erg snel. Geef ons de tijd om de winkels en het aanbod van producten aan te passen.’’
Het debat in de Tweede Kamer over de nieuwe rookwet vindt volgende week plaats. Voor sommige ondernemers is deze wetswijziging het laatste duwtje naar de afgrond. Brancheorganisatie NSO behartigt de belangen van de tabakswinkels en probeert uit alle macht op de rem te trappen, maar is amper opgewassen tegen de machtige antirooklobby.
Volkomen terecht
Dat roken slecht is, daar zijn vriend en vijand het wel over eens. Maar over het tempo waarmee de overheid de rookvrije generatie wil bereiken, verschillen de meningen. ,,We weten allemaal dat roken niet goed is. Het is volkomen terecht dat de overheid wat dwingender maatregelen wil nemen om het aantal rokers terug te dringen’’, zegt voorzitter Jos Zuijdwijk van de NSO, de brancheorganisatie voor de ongeveer 1500 tabakswinkels in Nederland.
Daarom is de NSO de petitie ‘Hou ons in de buurt’ begonnen om aandacht te krijgen voor de problemen van deze winkeliers. ,,Dat is nodig’’, zegt Zuijdwijk. ,,We mogen nooit meepraten over maatregelen, want als het woord tabak valt, ben je gelijk een paria. Vier maatregelen tegelijkertijd invoeren, dat gaat een aantal buurtwinkels de kop kosten. Geef ons een overgangstermijn.’’
Inkomsten
Een flinke accijnsverhoging, een eenduidige verpakking, een uitstalverbod en het reclameverbod, dat zijn de maatregelen die volgende week in Den Haag worden besproken. Met name door de laatste twee zullen veel tabakswinkels het niet redden, verwacht Zuijdwijk. ,,In onze winkels mogen de ondernemers nog reclame voor tabak maken. Als dat niet meer mag, loopt de ondernemer 20 tot 25 procent aan inkomsten mis. Dat gaat hij in de portemonnee voelen.’’
Veel tabakswinkels zijn klein en zitten in kleinere winkelcentra. Ze fungeren vaak ook als buurtwinkel, waar de mensen elkaar kennen en even een praatje komen maken. Van Walsem kent een groot aantal van zijn klanten. Niet zo lang geleden had een oudere vaste klant een lekke autoband. ,,Die hebben we vervangen, ook dat doen we gewoon. Onze winkels hebben een sociale functie in de wijk. Iedere ochtend komt Arie, een man van 92 jaar. Hij gaat op zijn rollator zitten, kletst wat over voetbal en vindt dat ik nooit echt heb gewerkt. En dan gaat hij weer. Dat is leuk en we vinden het ook belangrijk.’’
Ongezond
Van Walsem denkt dat hij klaar is voor de toekomst. ,,Veel ondernemers hebben niet de tijd om de winkel aan te passen. Ik ben al niet meer geheel afhankelijk van de verkoop van tabak, maar als de tabak zou verdwijnen, ben ik 25 procent van mijn brutowinst kwijt. Daarnaast raak ik klanten kwijt die vaak ook nog iets anders meenemen. We zijn volop bezig met de transitie. Elk jaar voeren we veranderingen door. Ik zal altijd tabak blijven verkopen. Geef ons wat meer vrijheid voor het nieuwe product, de e-sigaret. De onderzoekers zijn er nog niet uit of het echt ongezond is. Je zal mij nooit horen zeggen dat roken niet ongezond is, maar tabak is nog steeds een legaal product.’’
Bron: AD Utrecht