FD: 'Dankzij staatsloten loopt het hier nog goed'

6 september 2019

De ene klant heeft nog niet betaald, of de volgende trekt al zijn portemonnee. Waar de branche-organisatie van tabakswinkels alarm slaat over het antirookbeleid, lijkt er bij Primera Bos en Lommer, bij Primera Kaatsheuvel en bij Cigo John en Wim weinig aan de hand. Daar staan lange rijen en wordt volop gekocht.

'Gelukkig hebben wij een paar keer een winnend Staatslot verkocht', zegt Wim van Vuure van Cigo John en Wim aan het Amsterdamse Osdorpplein. 'Daarom worden ze juist hier gekocht. Als de klanten eenmaal binnen zijn, kopen ze bij ons ook hun pakje sigaretten.'

Gerard van Wezenbeek van de Primera in de Hoofdstraat in Kaatsheuvel richt zich tegenwoordig meer op toeristen die naar de Efteling gaan en Anita Park van de Amsterdamse Primera Bos en Lommer zoekt het in een verbreding van het assortiment. 'Met alleen tabak krijg je het moeilijk', zegt zij.

Haar winkel biedt nu een ruime keuze. Voor in de winkel staan het snoepgoed en de wenskaarten, achterin hangen brillen en staan boeken en in het midden wachten cadeau-artikelen als ovenwanten en handcrèmes. Linksachter kunnen de klanten pakketjes versturen of ophalen bij het postagentschap van PostNL.

Tabakswinkels kampen met dalende inkomsten door een groeiend aantal stoppers en de gevolgen van het antirookbeleid van de overheid. Die bepaalde eerder al dat de reclame van de gevels moest verdwijnen waardoor de winkeliers vergoedingen van de tabaksindustrie misliepen.

Rolluiken

Daar komen nu nieuwe maatregelen bij. Op 1 juli 2021 moeten alle rookwaren uit het zicht zijn verdwenen. 'Dus is het noodzaak rolluiken te installeren', zegt Jos Zuijdwijk, voorzitter van NSO, de branche-organisatie van tabakswinkels. 'Per winkel lopen de kosten van die ingreep al snel op tot €10.000.'

'Het uitstalverbod levert ons extra kosten op', beaamt Gert van Doorn, directeur van Primera. 'Eerst kregen we voor die maatregel twee jaar meer tijd dan supermarkten, daarna werd die termijn teruggebracht tot eerst een jaar en vervolgens tot een halfjaar. En dat terwijl wij veel meer meters moeten afdekken dan de supermarkten.'

In juli 2021 wordt een algeheel reclameverbod van kracht. Volgens de vertegenwoordigers van de tabakswinkeliers betalen fabrikanten al snel ongeveer €10.000 per jaar om hun artikelen in de winkels goed in het zicht te krijgen. Dat bedrag zou voor sommige winkeliers overeenkomen met een kwart van hun jaaromzet.

Petitie met 45.000 handtekeningen

Namens de ongeveer 1500 leden van NSO werd er afgelopen dinsdag een petitie met 45.000 handtekeningen aangeboden aan de leden van de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De organisatie wil best meewerken aan een rookvrije generatie in 2040, maar pleit wel voor uitstel van de invoering van de maatregelen.

Het verzoek tot uitstel werd niet gehonoreerd door de Kamercommissie. 'Belachelijk', aldus Gerard van Wezenbeek van Primera Kaatsheuvel. 'Wij krijgen nooit genoeg tijd om aan te passen. Zo mocht ik mijn oude voorraad niet meer verkopen toen er plotseling enge foto's op de sigarettenpakjes moesten staan.'

Slecht imago

'De afgelopen maanden zijn wij volledig genegeerd in Den Haag', briest Jos Zuijdwijk van NSO. 'Het is hoog tijd dat de belangen van de ondernemers ook aan bod komen.' Volgens Zuijdwijk bedreigt het huidige beleid honderden winkels in hun voortbestaan.

Het imago van tabak is momenteel slecht, weet ook John Monnik van Cigo John en Wim. 'Op feestjes vertel ik altijd dat ik in de verslavingszorg werk, dat klinkt een stuk sympathieker dan een tabakswinkel.'

Toch heeft Monnik geen gebrek aan klanten. 'Wim en ik zijn gespecialiseerd in de Staatsloterij', zegt hij. 'Bij ons kunnen klanten samen honderd loten kopen, voor veel mensen een aantrekkelijke optie. De winstkansen stijgen, de inleg daalt. Al moet de eventuele prijs natuurlijk wel met alle deelnemers worden gedeeld.'

Duurdere tijdschriften

Verder houden de ondernemers constant de ontwikkelingen in hun buurt in de gaten. Als gevolg van de nieuwbouw worden er binnenkort nieuwe huizen opgeleverd die bestemd zijn voor de middenklasse. Wim van Vuure: 'Misschien wordt het dan tijd duurdere tijdschriften in de schappen te leggen.'

Ook in Kaatsheuvel worden de bouwplannen nauwgezet bestudeerd. 'Onze regio trekt steeds meer toeristen', zegt Van Wezenbeek. 'Die bieden nieuwe kansen. Wij kunnen bijvoorbeeld een informatiepunt beginnen. Uiteindelijk gaat het om het benutten van kansen. Daar draait ondernemerschap om.'

Bron: FD 6 september 2019