Per 1 juli 2022: Uitbreiding verbod tabaksreclame
14 januari 2022
De wijziging van de Tabaks- en Rookwarenwet inzake een uitbreiding reclameverbod voor rookwaren gaat in per 1 juli 2022. Dat betekent:
- Vanaf 1 juli 2022 mag geen tabaksreclame meer gemaakt worden in de gemakswinkels. Het blijft wel toegestaan tabaksreclame te voeren in de voor het uitstalverbod uitgezonderde winkels (speciaalzaak en tabakswinkel);
- Op websites/webshops waar rookwaren worden verkocht mag geen tabaksreclame worden gemaakt en mogen geen tabaksproducten en rookwaren getoond worden. Ook niet op de sites van de speciaalzaak en tabakswinkel;
- In de tabakswinkel en speciaalzaak mag nog wel tabaksreclame gevoerd worden. Deze tabaksreclame mag niet, bedoeld of onbedoeld, van buiten de winkel zichtbaar zijn. Deze reclame mag niet op minderjarigen gericht zijn;
- Tabaksreclame aan de gevel van welk tabaksverkooppunt dan ook, is niet meer toegestaan. Dat betekent dat luifels, uithangborden, stickers op ramen, posters en dergelijke waarmee tabaksreclame wordt gemaakt, allemaal vóór 1 juli a.s. verwijderd moeten worden;
- Bij alle drie de winkeltypes blijft het toegestaan aan de gevel te vermelden dat in deze winkel tabaksproducten en rookwaren verkocht worden. Dat kan door het plaatsen van de bedrijfsnaam of door een aanduiding op de voorgevel die bestaat uit de enkele en feitelijke mededeling dat er tabaksproducten en/of rookwaren worden verkocht (zoals er ook bijvoorbeeld aanduidingen zijn dat er tijdschriften en kranten verkocht worden of een OV-chipkaart-oplaadpunt is);
- Het weergeven van de winkelnaam op de gevel met daarin een verwijzing naar de producten die verkocht worden, zoals “tabakspeciaalzaak” gevolgd door een naam, blijft mogelijk. Het voeren van de handelsnaam van de winkel blijft mogelijk. Deze naamaanduidingen blijft bij alle drie de winkeltypes mogelijk. Ook is het niet de bedoeling dat historische gevels met een winkelnaamaanduiding verwijderd of aangepast moeten worden.
- Het is niet de bedoeling dat met het voeren van een winkelnaam geprobeerd wordt het reclameverbod te omzeilen door de eigen handelsnaam bijvoorbeeld in grote neonkleurige letters of meerdere malen op de gevel aan te brengen;
- Speciaalzaken en tabakswinkels, waar dus nog wel tabaksreclame gemaakt mag worden, mogen geen zogenoemde shop-in-shop zijn. Een speciaalzaak of tabakswinkel in bijvoorbeeld een supermarkt, als ‘separaat verkooppunt’, kan daar wel bestaan, maar dan alleen als wordt voldaan aan het uitstalverbod en aan het reclameverbod. Dit geldt ook in het omgekeerde geval: ook een speciaalzaak of tabakswinkel die is uitgezonderd van het uitstal- en reclameverbod, kan daarbinnen geen aparte shop hebben met andere producten en diensten.