PostNL gaat de prijzen voor het bezorgen van pakketjes verhogen. De kosten daarvan rijzen zo snel de pan uit, dat een ingrijpende prijsverhoging onvermijdbaar is. Dat bleek 8 augustus jl. tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers: ,,De kostenstijging is twee keer zo groot als normaal", zegt financieel topman Pim Berendsen in het AD. ,,We moeten onze prijzen verhogen."
Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit, zullen andere pakketbezorgers snel volgen en daarmee de webwinkels. ,,De discussie of bezorgen van pakketten voor de klant gratis kan blijven, zal door zulke prijsverhogingen echt worden beslecht."
Molenaar voorspelt dat in de nabije toekomst webbestellingen minder vaak aan de deur worden afgeleverd. ,,Dat kan niet meer vanwege het milieu, vanwege het verkeer en nu ook al niet meer vanwege de kosten. We gaan toe naar een model dat pakjes op een centraal punt in de wijk worden afgeleverd en dat de klant ze daar ophaalt of tegen meerkosten laat thuisbezorgen."