INretail roept alle winkels op om hun deuren dicht te doen om energie te besparen. Met open deuren verbruiken winkels met airco in de zomer meer energie. Hetzelfde geldt in de winter voor winkels met verwarming.
De brancheorganisatie komt de komende weken met een campagne om te bewerkstelligen dat een gesloten deur de standaard wordt. "Als je als winkelier je deur openhoudt, dan heb je iets uit te leggen aan de maatschappij", zegt INretail-directeur Jan Meerman. INretail vertegenwoordigt de non-food retail en hoopt dat ook supermarkten en groentezaken zich bij het initiatief aansluiten. "We willen niet dat de ene zaak de deur dicht heeft en de andere 'm openhoudt. Het zou goed zijn als er uniform beleid komt", aldus Meerman.
Volgens de organisatie maken veel winkeliers zich zorgen over hun stijgende energierekening en doen ze van alles om die zo laag mogelijk te houden. Zo installeren ze zuinigere verlichting en zetten ze met dit warme weer de airco minder hard. Ongeveer de helft van de winkeliers is volgens INretail eigenaar van het winkelpand. Die winkeliers kijken ook naar bespaarmogelijkheden die meer investeringen vergen, zoals zonnepanelen en isolatie. "Bij winkeliers die huren is er volop discussie met de verhuurder over dit soort maatregelen", zegt Meerman. Hij vindt dat de overheid meer moet doen om verhuurders tot energiebesparende maatregelen te bewegen. "De overheid moet hierin een faciliterende en stimulerende rol hebben."