Inrichting
Een tabakspeciaalzaak en een gemakswinkel hebben hun eigen, specifieke inrichting. Voor iedere winkel geldt echter dat bij de inrichting rekening moet worden gehouden met drie verschillende ‘functies’: niet alleen moeten de producten en diensten gepresenteerd worden, maar ook moet er ruimte zijn voor opslag van de voorraad en ruimte om in te werken.
Winkel als presentatieruimte
De tabaksdetaillist houdt zich onder meer bezig met:
- Het opbouwen en in voorraad houden van een bepaald assortiment;
- Verschillende vormen van dienstverlening.
Deze twee elementen zijn samen bepalend voor het totaalbeeld (image) van de zaak. Het is belangrijk dat de tabaksdetaillist een vast, consistent beleid voert. Dit bevordert de herkenbaarheid voor de consument. De tabakspeciaalzaak en de gemakswinkel hebben ieder een verschillende inrichting.
Winkel als opslagruimte
De uitdaging is de winkel goed gevuld te hebben met producten voor directe verkoop. Mede als gevolg van winkelautomatisering is het mogelijk gericht in te kopen, waarbij veel minder voorraad aangehouden hoeft te worden dan vroeger. Dit bekent minder beslag op ruimte en minder beslag op liquide middelen.
Voor tabaksartikelen en zoetwaren gelden verschillende voorwaarden met betrekking tot de bewaaromgeving. Tabaksartikelen zijn bijvoorbeeld gevoelig voor vochtigheid en temperatuur. Uit het oogpunt van kwaliteitsbehoud worden er dus hoge eisen gesteld aan de vochtigheidsgraad in de winkel.
Winkel als werkruimte
De winkel is de ‘werkplaats’ van de detaillist. Het is belangrijk dat de verkoophandelingen efficiënt kunnen worden uitgevoerd en dat de klant zich thuis voelt. De klant en de verkoper moeten zich gemakkelijk kunnen bewegen in de zaak. Daarom is een goede bereikbaarheid van veelgevraagde artikelen erg belangrijk.
De ‘routing’ in de winkel is erg belangrijk. Dit is de route die de ondernemer als het ware voor zijn klanten in de winkel uitstippelt. Als de ondernemer er in slaagt de klant zo veel mogelijk van de winkel te laten zien, is de kans het grootst dat de klant ook andere producten koopt, dan het product waarvoor hij oorspronkelijk de winkel binnenliep.