Marketing
Naast de inrichting van uw onderneming is ook de ‘vraagzijde’ van de markt van belang: de consument.
Hoe kunt u veranderingen in de branche waarnemen en nieuwe kennis verwerven?
Hoe doet een tabaks-/ gemakswinkel aan marketing? Wat is het belang van een goede presentatie van de producten die worden verkocht? Op deze vragen wordt hierna verder ingegaan.
Omschrijving van het begrip marketing
Marketing is de afstemming tussen het bedrijfsbeleid en de behoeften van de doelgroep. De klant is de belangrijkste factor in de markt.
Het opnemen van uw klanten in een klantenbestand is daarom van groot belang (vraag aan iedere kant zijn of haar postcode en/of zijn/haar e-mailadres).
Aan de hand van dit klantenbestand kunt u analyses maken van de behoeften van uw klanten. Hierop kunt u inspelen bij de samenstelling van uw assortiment.
Een marketingplan is een plan voor de bedrijfsvoering van uw zaak, waarin de volgende vragen worden beantwoord:
- Wie zijn mijn klanten? (Klantenbestand)
- Wat hebben ze nodig of willen ze hebben? (Bijhouden in het klantenbestand)
- Wat kopen ze bij mij en wat kopen ze ergens anders (en waarom)?
Veranderingen waarnemen en nieuwe kennis verwerven
Hoe kan een tabaksdetaillist veranderingen in de branche waarnemen en nieuwe kennis verwerven?
Vakblad
Het vakblad in de tabaksdetailhandel is NSO Retail Magazine. Dit blad komt tien maal per jaar uit (als lid van de NSO ontvangt u het blad gratis). In de zomerperiode verschijnt de NSO Retail Marktgids; hierin het jaarlijkse verslag over de branche, marktcijfers, actueel productoverzicht en adresgegevens.
NSO Retail Beurs 2020
Een tweejaarlijks evenement voor alle ondernemers met een tabakspeciaalzaak of gemakswinkel. Alle marktpartijen uit de tabaksdetailhandel zijn hierbij aanwezig. De ideale plaats om u te oriënteren op alle ontwikkelingen en trends in de branche.
Concurrenten
Het is belangrijk te weten hoe uw concurrenten de zaken aanpakken. Loopt u eens binnen bij uw collega-ondernemer. Hoe heeft hij zijn winkel ingericht? Welke assortimenten biedt hij aan?
Raadplegen van deskundige adviseurs
Denkt u hierbij vooral aan de adviseurs die verbonden zijn aan de NSO.
Marketing in een tabakszaak
U probeert uw bedrijfsbeleid af te stemmen op de behoeften van uw klanten. U luistert naar wat uw klanten willen. Door de samenstelling van uw assortiment speelt u in op de behoefte van uw klanten.
Daarbij is een onderscheid te maken tussen zogenaamde ‘traffic-generatoren’ en ‘impuls-artikelen’. De publiekstrekkers zoals tabaksproducten zijn traffic-generatoren: zij trekken de klant naar de winkel. Eenmaal in de winkel besluiten veel mensen spontaan om nog iets anders mee te nemen, omdat ze het leuk of lekker vinden (zoals zoetwaren), of omdat ze er (doordat ze de winkel binnenlopen) op geattendeerd worden. De manier waarop u uw artikelen presenteert is dus erg belangrijk.
Het marktgebied
Een ondernemer kiest voor zijn bedrijf een bepaald vestigingspunt en een marktgebied. Het vestigingspunt kan bijvoorbeeld een winkelcentrum zijn. Het ideale punt is een punt waar klanten komen met een grote koopkracht en met veel passanten, met een voortdurende voorsprong op de concurrentie.
Producten die in een tabakszaak worden verkocht, hebben een hoge koopfrequentie.
Buurtwinkels rekenen op de consumenten die het liefst zo dicht mogelijk bij huis willen kopen. De meeste klanten zullen in dit geval binnen een straal van een kilometer van de winkel wonen. Wijk- en stadswinkels kunnen rekenen op klanten uit een groter gebied.
Let op bij uw marketing!
U mag volop reclame maken voor uw winkel, maar niet voor tabaksproducten!
Kijk hier voor meer informatie over de regels rondom tabaksreclame.