Ruilen en retourneren

Het kan weleens voorkomen dat een consument zijn gekochte product om wat voor reden dan ook, komt ruilen. Bij retourneren krijgt een consument over het algemeen zijn geld niet terug, behalve als het product niet naar behoren functioneert. Om dit toe te lichten, hieronder twee voorbeelden van een consument die een product terugbrengt:

Een consument heeft spijt van het gekochte product en wil het product, dat kwalitatief nog goed is, niet meer hebben. Hij wil het retourneren.
De winkel waar hij het gekocht heeft, is de consument niets verschuldigd. De winkel heeft het recht om het product niet retour te nemen.

Een consument heeft onlangs een product gekocht, dat niet naar behoren functioneert. Hij wil het ruilen of retourneren. De winkel waar hij het gekocht heeft, is de consument iets verschuldigd, namelijk een goedwerkend, identiek product. Als het product op voorraad is, of binnen afzienbare tijd geleverd kan worden, geldt het recht op ruilen. De consument heeft hier recht op.
Indien het niet op voorraad is en het duurt een tijd voordat deze in de winkel is, dan mag de consument het verschuldigde bedrag in geld opeisen. U als ondernemer moet hier gehoor aan geven. Indien de winkel een waarde/tegoedbon aanbiedt, hoeft de consument dit dus niet aan te nemen.
Natuurlijk mag de ondernemer altijd geld of tegoedbonnen voor een te ruilen product geven, dat nog in orde is. Dat is echter een gunst van de ondernemer en geen recht van de consument.

Geen bon meer
Indien de consument geen bon meer heeft, geldt een ander betaalbewijs, bijvoorbeeld een bankafschrift.

Snelle oplossing
Verwijs een klant niet door naar de fabrikant, maar zorg zelf voor een snelle oplossing. U bent het aanspreekpunt.

De volledige regels omtrent ruilen en retourneren zijn nogal complex. Op www.consuwijzer.nl vindt u ze bondig en helder uitgelegd.