NSO helpt u verder op digitaal gebied

Met de online modules van NSO Digitaal helpen we je graag verder op digitaal gebied. Via vijf zeer praktische online modules leer je in een handomdraai hoe jij je winkel ook digitaal goed zichtbaar kunt maken. Hiermee kun je je huidige klanten optimaal bedienen én nog meer klanten te werven.

De volgende online modules van NSO Digitaal hebben we speciaal voor jou beschikbaar gemaakt:

  1. Hoe zet ik mijn (nieuwe) website op?
  2. Hoe word ik online gevonden?
  3. Hoe gebruik ik Twitter?
  4. Hoe gebruik ik Facebook?
  5. Zelf een online nieuwsbrief maken

En nog belangrijker: je weet je klanten te vinden en kunt daarmee je omzet op een heel eenvoudige manier verhogen!

Maar eerst even terug naar het begin. Waarom zou je, als fysieke retailer, ook online zichtbaar willen zijn? Het antwoord op deze vraag is eigenlijk heel simpel: omdat je klant daar ook is! Consumenten zijn overal en altijd verbonden met internet. Ze zijn bijvoorbeeld online om een product te kopen, zich te laten informeren over bepaalde openingstijden, te lezen over ervaringen met een bepaald merk of product of naar de beste prijs te zoeken.

Wist je dat....

  • 98% van alle Nederlanders vandaag de dag internet gebruikt?
  • 50% van de Nederlanders zich online oriënteert en daarna tot aankoop over gaat in de fysieke winkel?

Andersom gebeurt dit trouwens veel minder. Slechts 3% van de Nederlandse consumenten oriënteert zich in de winkel en koopt online.

  • bijna 13 miljoen van de Nederlanders online shopt?
  • 76% van de Nederlandse bevolking een smartphone heeft en deze steeds vaker gebruikt om producten of diensten te kopen of zich te oriënteren op de aankoop?
  • het gemiddelde online aankoopbedrag van de Nederlandse consument €1.242 per jaar bedraagt?


De functie van je winkel

Toch is de verwachting dat de fysieke winkel niet verdwijnt. Het is alleen wel essentieel om erover na te blijven denken wat de functie van je winkel nu precies is. Om aantrekkelijk te blijven voor klanten is het voor jou van groot belang om goed in te spelen op hun behoeften.

Een duidelijk toegevoegde waarde van een fysieke winkel ten opzichte van een webshop is het bieden van goede service. In de fysieke winkel krijg je de kans om direct in contact te komen met je klant en dit is natuurlijk van onschatbare waarde. De fysieke retailer verzamelt zo zeer veel belangrijke interacties met de klant en ontvangt daarmee veel informatie. Denk hierbij aan waar ze wonen, wat ze wanneer en waar kopen en waar ze naar kijken. Deskundig advies is daarbij essentieel en staat met stip bovenaan als we consumenten vragen waarom zij iets in een fysieke winkel willen kopen. Klantvriendelijk en professioneel personeel is dus broodnodig.

Een andere belangrijke toegevoegde waarde van een fysieke winkel is de beleving. Winkelen wordt steeds meer emotie. De klant wil in bepaalde gevoelen een product eerst nog voelen, ruiken en uitproberen voordat hij het daadwerkelijk koopt. Winkelen wordt daarmee steeds meer een beleving, een sociale activiteit waarbij je met mensen in contact komt. Zorg dus dat er wat te beleven valt in je winkel.

Ook zien we dat er veel meer out of the box wordt gedacht door retailers als het aankomt op invulling van de winkelruimte. Het is goed om eens te denken of jij wel het maximale uit je winkelruimte haalt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

-        het verhuren aan derden
-        het aanbieden van pick-up points
-        het creëren van een ontmoetingsplek
-        een showroomfunctie
-        een pop-up store

Je wilt dus online zichtbaar zijn omdat je klant zich vooral op internet oriënteert. Hoe zorg je er nu voor dat je online en offline kanalen elkaar versterken?

Een paar tips

  • Voer je huisstijl overal hetzelfde door (op je website, op Facebook en Twitter en in je winkel). Het is belangrijk dat de consument je zowel online als offline herkent.
  • Breng de klanten die je spreekt in de winkel op de hoogte van de website en je social media-accounts, en andersom natuurlijk. Zorg dat de klant weet waar je winkel zit, zodat je goed gevonden kunt worden.
  • Gebruik herkenbare foto’s en ander beeldmateriaal. Plaats bijvoorbeeld een foto van je winkel op je website.
  • Slechts een nieuwe website en Facebook- en Twitter-accounts creëren is niet voldoende. Als je ervoor zorgt dat je regelmatig nieuwe dingen plaatst op deze kanalen, houd je de klant op de hoogte en geïnteresseerd. Probeer daarom minimaal één keer per week iets nieuws toe te voegen aan je website (bijvoorbeeld een leuke actie).
  • Vergeet niet een event/actie of andere bijzonderheid te delen via je social media-accounts.

Intro NSO Digitaal

Hoe zet ik mijn webshop op

Hoe word ik online gevonden

Hoe gebruik ik Twitter

Hoe gebruik ik Facebook

Zelf een online nieuwsbrief maken