Kantoorartikelen
De coronapandemie heeft een positieve impact gehad op de verkoop van kantoorartikelen in de tabaks- en gemaksbranche. De assortimentsgroep kantoorartikelen bestaat naast kantoorartikelen ook uit cartridges, agenda’s en kalenders. Door verdergaande digitalisering en de toegenomen concurrentie van ‘budgetwinkels’ heeft de omzet van deze productgroep de afgelopen jaren een dalende trend laten zien. Gedurende de coronapandemie kwamen veel mensen thuis te werken, hadden meer vrije tijd, gingen meer knutselen en verstuurde meer postpakketten.
NSO Retail Omzetmonitor Gemakswinkels
Door de verplichte winkelsluiting in 2021 heeft de productgroep kantoorartikelen niet optimaal weten te profiteren van de toegenomen vraag naar bijvoorbeeld papier, pennen en cardridges. De omzet daalde met 7,4%. Desondanks steeg het omzetaandeel van de categorie binnen de tabaks- en gemakswinkels van 3,2% naar 3,6%.
Omzetaandeel productgroep kantoorartikelen
Jaar | Omzet kantoorartikelen | Omzetaandeel |
2018 | 39.717 | 3,5% |
2019 | 36.303 | 3,2% |
2020 | 38.956 | 3,2% |
2021 | 34.208 | 3,6% |