Tijdschriften
In het coronajaar 2021 leverde de omzetontwikkeling van de productgroep tijdschrifte een grillig beeld op. Aan de ene kant gingen mensen massaal puzzelen en had de consument meer tijd voor zichzelf om zijn of haar favoriete tijdschrift te lezen. Aan de andere kant kwam de verkoop van tijdschriften stil te liggen bij winkels die zijn gevestigd op high-traffic locaties en bij winkels die gedwongen de deuren moesten sluiten tijdens de lockdown. Uiteindelijk is de verkoop van tijdschriften in de tabaks- en gemaksdetailhandel met 20% afgenomen in vergelijking met 2020. Dit in verband met de winkelsluitingen in 2021 die circa 13 weken hebben aangehouden. Als gevolg van de winkelsluitingen heeft er in de losse verkoop tijdschriften een verplaatsing plaatsgevonden naar het foodkanaal. Hierdoor is de totale omzet van de losse verkoop lichtelijk gedaald met pakweg 5%. Dat blijkt uit de cijfers beschikbaar gesteld door Aldipress en Betapress. Dit verschil kan verklaard worden doordat in de Omzetmonitor Gemakswinkels enkele formules meetellen die in de cijfers van Aldipress en Betapress vallen onder het distributiekanaal vakhandel.
Nederland telt ongeveer 5.000 verkooppunten voor tijdschriften, waarvan er ongeveer 650 tijdschriftenverkooppunten zijn in de tabaks- en gemaksdetailhandel. De totale omzet losse verkoop bedroeg in 2021 circa € 205 miljoen. De besteding per hoofd van de bevolking voor losse verkoop bedroeg in 2020
€ 12,90. Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat de gemiddelde omzet in tijdschriftenverkoop in 2021 €35.234 per winkel was. Er zijn vele tientallen tijdschriftuitgeverijen in Nederland actief en twee grote distributeurs: Aldipress en Betapress. Aldipress maakt onderdeel uit van DPG Media en Betapress is, evenals winkelketen AKO, Bruna en The Readshop, onderdeel van mediaconcern Audax. Beiden distributeurs zijn monopolist op titelniveau en hebben zowel general interest als special interest titels in het assortiment.
Omzetaandelen losse verkoop tijdschriften Aldipress
Distributiekanaal | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Mutatie |
Tabaks-/gemakswinkels | 14,2% | 14,7% | 15,8% |
11,7% |
-4,1% |
Supermarkten | 49,6% | 49,8% | 54,9% | 66,9% | 12,0% |
Vakhandel | 34,5% | 34,2% | 28,6% | 18,3% | -10,3% |
Overige | 1,7% | 1,4% | 0,6% | 3,1% | 2,5% |
Omzetaandelen losse verkoop tijdschriften Betapress
Distributiekanaal | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Mutatie |
Tabaks-/gemakswinkels | 15,7% | 16,7% | 17,0% | 15,2% | -1,8% |
Supermarkten | 37,8% | 36,9% | 42,2% | 49,7% | 7,5% |
Vakhandel | 44,8% | 43,7% | 39,8% | 34,1% | -5,6% |
Overige | 1,7% | 2,7% | 1% | 1% | 0% |
Bron: Aldipress en Betapress
Marktaandeel losse verkoop tijdschriften 2021
Titels | Aantal | Titelaandeel | Marktaandeel 2021 | Tabak & Gemak |
Aldipress | 1.196 | 47% | 79% | 76,4% |
Betapress | 1.650 | 53% | 21% | 23,6% |
Totaal | 2.846 | 100% | 100% | 100% |
Uit de Omzetmonitor Gemakswinkels blijkt dat in 2021 de gemiddelde omzet van tijdschriften per winkel
€ 35.234 was. In vergelijking met 2020 is dat een forse omzetdaling van 20,1%. Het omzetaandeel van de assortimentsgroep tijdschriften daalde ook iets naar 3,7%.
Omzetaandeel Productgroep Tijdschriften
Jaar | Omzet tijdschriften | Omzetaandeel |
2018 | 42.157 | 3,7% |
2019 | 45.927 | 4,0% |
2020 | 44.085 | 3,8% |
2021 | 35.234 | 3,7% |